Peppenaartanzania.reismee.nl

Al 1 maand in tanzania!

Zondag 15 November 2015, 18:35

Sorry (voor de mensen die aan het wachten waren op een nieuwe blog) dat ik nu pas weer iets laat weten. Ik had afgelopen anderhalve week niet echt zin om de tijd te nemen om weer een blog te schrijven. Ik kreeg meerdere reacties op mijn vorige blog dat ik zo af en toe onduidelijke zinnen gebruik, sorry alvast voor als dat in deze blog weer gebeurd.
buiten te vertellen wat ik afgelopen week heb gedaan moet ik eerst melden dat ik het stuk over de Amerikanen in mijn vorige blog heb verwijderd. Dit omdat de andere dochter van Abba (De amerikaanse man) vorige week is aangekomen. Ze heet Leah is 19 jaar en echt super leuk! afgelopen week zijn Arienne en ik veel met haar opgetrokken en hebben we vaak samen ergens geluncht. Toen wij afgelopenvrijdag avondeen film aan het kijken waren met ze 3e vertelde ik dat ik nog mijn blog moet schrijven waarop Leah heel enthousiast vroeg hoe mijn blog heette en ze het graag een keer zou willen lezen. Ik vertelde dr dat het in het Nederlands was geschreven dus he weinig zin had. Maar voor de zekerheid (misschien dat ze het vertaald) heb ik het stuk maar verwijderd. De reden is dus wel begrijpelijk.
Ik zit er vandaag al precies 1 maand! dat betekend dat er al 1/3e van mijn tijd hier op zit. Als ik het zo bekijk gaat het best snel.
Ik ben vorige week vrijdag erg vroeg vertrokken voor een 3 daagse safari samen met 3 andere Nederlandse vrijwilligers van hier. In die drie dagen ben ik erg close geworden met lotje (18 jaar) en haar moeder Annet. Vrijdag was vooral veel rijden naar het park Serengeti waar we pas na lunchtijd aan kwamen. Hier hebben we dus een halve dag safari gehad. ondanks de halve dag hadden we al 4 dieren van de big five gezien met heel wat zebra's, giraffen en aapjes tussendoor. In de avond zijn we naar een soort veld gereden in het park waar we onze tentjes hebben opgezet en dus ook daar hebben geslapen (vrij eng met al die geluiden in het park). Buiten de gids (Sos) hadden we ook een kok bij die elke keer heeel lekker eten voor ons maakte.Zaterdag ochtendzaten we al weerom 6 uurin de safari auto zodat we zonsopgang goed konden zien. (hele mooie foto's aan overgehouden(komen op facebook)) Ook zaterdag hebben we nog een dag in het Serengeti doorgebracht aangezien dit park zooo onwijs groot is was er nog genoeg te zien, Zaterdag was een groot succes door een luipaard in een boom, tientallen nijlpaarden in en buiten het water, leeuwen om de auto, flirt acties van struisvogels, massa trek van zebra's tot buffels en mislukte jaag pogingen van leeuwen. Na dit alles reden we rond 4 uur naar het gnorognoro park waar we nog een uur een safari hadden waarna we weer rond half 6 onze tenten hadden opgezet maar dan in het gnorognoro park. Na het eten nog wat gedronken en al vrij vroeg naar bed gegaan. (hele dagen zitten in de auto maakt je toch ook erg moe.) Zondag was alweer de laatste dag van de drie daagse safari. Ook deze dag zaten we alweer vroeg in de auto naar de gnorognoro krater. Dit wordt een krater genoemd omdat het een groot plat gebied is dat heel laag tussen bergen ligt. Dit komt zo omdat het van oorsprong een ingezakte vulkaan is. Omdat de krater vooral erg plat is, weinig bomen, laag gras en water heeft is het een erg fijne plek voor zebra's, struisvogels, herten, buffels en vele andere dieren aangezien ze door het lage gras en de platte oppervlakte snel leeuwen zien aankomen. hierdoor is de krater weer een stukje minder voordelig voor de leeuwen waardoor je die ook niet zo snel zal zien in de krater. Toch hebben wij er wel een paar gezien. buiten de dieren die we al eerder hadden gespot hebben we hier van dichtbij wat olifanten gezien en van veraf 2 neushoorns. Ookal hebben we de neushoorns van veraf gezien, het was nog best bijzonder om ze überhaupt te hebben gezien aangezien ze niet veel meer voorkomen hier. Na dit grote succes zijn we zondag om 1 uur terug gaan rijden naar Arusha. rond 5 uur kwamen we moe maar erg tevreden thuis.
Omdat de nachten in het weekend zo kort waren heb ik maandag een beetje kunnen 'uitslapen'. (ik kan niet langer slapen dan tot 8 uur.) Maandag en dinsdag op het project gewerkt en gespeeld. Woensdag stond alweer een 'uitstapje' naar The Hotwater springs op de planning samen met Arienne, Mila, 2 deense meisjes en cassey. Na een half uur in de bus te hebben gezeten moesten we nog 50 minuten, op een onverharde hobbelweg en in een tucktuck (een kleinbromautotje achtig) voordat we er waren. Eenmaal daar was het het allemaal waard want waauw het was er zoooo mooi. Het water was niet normaal schoon en doorzichtig, de bomen en planten waren bijna appeltjes groen. En die visjes waarvoor je betaald zodat ze je huidschilvertjes op je voeten weg eten, die zwommen daar gewoon met honderden rond. (wel wennen wanneer je even stil stond in het water dat je van alles aan je voeten voelde) Dit plekje is dus echt het mooiste van het mooiste! En als je ooit naar Tanzania gaat moet je er ook zeker naar toe gaan. Daarbij is het totaal niet toeristisch omdat het dus erg afgelegen ligt, wij waren daarom ook samen met 5 Amerikanen de enige die er waren.
Donderdag hebben we weer een dag doorgebracht op het project (het livingwater centrum dus) en vrijdag zijn Arienne en ik met Leah, Autuhm (haar zus) en Abba (haar vader) naar yakini gegaan. (Het andere deel van ons project) 3 weken geleden hebben namelijk 30 leerlingen en drie docenten een busongeluk gehad toen ze onderweg waren naar school. Hierbij verloor de buschauffeur zijn been en belandden meerdere kinderen in het ziekenhuis. Aangezien dit een best heftige gebeurtenis is voor iemand hebben nog veel kinderen en de docenten er last van. (Nachtmerries, pijn, angst) Vrijdag hebben wij met deze groep en 3 gespecialiseerde dokters een ochtend lang spelletjes gedaan op een manier dat de dokters konden zien welke kinderen er nog veel fysieke of geestelijke problemen hadden. (deze kinderen zullen nog worden geholpen.) als afsluiter zijn we in de avond met zijn alle uiteten geweest bij pizzeria Pepe's. Gister ochtend is Arienne samen met Mila vertrokken voor hun 3 daagse safari. Dus ik ben gister (helemaaal niet erg) alleen naar het Mount Meru hotel geweest. Dit hotel heeft een super luxe zwembad met lekker ligbedjes en (eeeindelijk) goede wifi! Ik heb eens een keer echt goed kunnen facetimen en voor de rest lekker in de zon gelegen. Wel heb ik het voor elkaar gekregen, om na 4x met factor 50 te hebben ingesmeerd, nog erg te zijn verbrand.. gister avond nog met de mensen hier thuis een film gekeken en weer vroeg gaan slapen. (Op een of andere manier ben ik wat ik ook overdag heb gedaan elke avondom 10 uural super moe.)
Vandaag ben ik Met Leah en Autuhm naar de gym geweest. We hebben alles een beetje verkent en hebben zelfs lidpassen gekregen zodat we er vanaf Maandag kunnen tennissen, zwemmen, golven of fitnessen. Suuuper fijn dus! (ik moet alleen nog een sportbroek kopen en dat is hier nog flink moeilijk om te vinden.)om 1 uurhad ik afgesproken bij FiFi's met Lotje, Annet en hun huisgenoot Maurits (vrijwilliger in een ziekenhuis) om te gaan lunchen. Daarna hebben we nog wat gedronken en zijn we naar huis gelopen.om 6 uurwas ik thuis, heb ik meteen gegeten en ben ik maar aan me blog begonnen die nu eeeindelijk af is! ik zal over een weekje weer wat laten weten! X

Kathinka

Hé mupke, fijn om te lezen dat het goed met je gaat. Ik ben nu ook in Afrika en ga morgen om 0530 u een Game Drive doen. Dan zie ik hopelijk ook die mooie zonsopgang Xxxxxxxxxxxx Enjoy schat xxxxxxxxxx

Hanka & Yibbi

Lieve Peppe,
Wat super leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt, geniet van je mooie avonturen!
Xxx

Myriam

Hey Pep! Het klinkt allemaal super en mooi maar wat ik me afvraag: is dit wel de reis die je gepland had?

Het lijkt namelijk eerder op een mooie vakantie in plaats van vrijwilligerswerk... ;-) Flauw hè? Geniet er maar van, de tijd vliegt en voor je het weet en je weer hier in saaie grauwe landje.
xxx